کادویی و بسته بندی, کیک, میوه خشک, ویژه

تاریخچه کیک تولد

تاریخچه کیک تولد

اولین کیک تولد دنیا توسط رومی ها پخته شد. رومی ها برای جشن عروسی و بعضی اوقات مثلا برای پنجاهمین سالگرد تولد اشخاص یه سری کیک های خاص از آرد و زنجنبیل و مخمر و عسل درست میکردن. البته این جشن تولد ها که گفتم مخصوص مردان بود و تا قرن ۱۲ برای زن ها گرفتن تولد اصلا مرسوم نبوده.

اما میشه گفت رسم جشن گرفتن سالروز تولد در بین مصری ها متداول تر شد. اونا بر اساس اعتقادای بت پرستیشون، معتقد بودن که وقتی فراعنه تاج گذاری کنن، به خدایی می‌رسن.
به همین دلیل روز تاج گذاری فراعنه رو یک روز خیلی بزرگی میدونستن. معتقد بودن تو اون روز خدایی جدید متولد میشه و اونا این روز رو جشن می‌گرفتن.

حدود  ۳۰۰۰ سال پیش یونانیان به تولد دوباره­ ی “آرتمیس” (خدای ماه) اعتقاد داشتن.
در روند تکاملی جشن­های تولدی که به همین دلیل می­گرفتند در ششم هر ماه یک کیک تولد رو برای جشنهای خودشون استفاده میکردن. بعدها که به منابع کاکائو و شکر دسترسی پیدا کردن، پیشرفت کردن و کم­ کم کیک به حالت امروزی درآمد.
اولین کیک تولد در آلمان پخته شد. آلمانی ها روز تولد بچه هاشون رو با یک کیک جشن می­گرفتند. کیکی که اوایل شبیه نان بود بعد رفته رفته شیرین تر شد.
تا قرن ۱۷ میلادی که پخت کیک­های تولد شکل خاص و دقیق­تری گرفت. با جزئیاتی مثل انواع خامه رویه، در چند لایه مختلف و با انواع تزییناتی مثل گل­ها، پخته می­شده.
اون موقع فقط طبقه ثروتمند میتونستن کیک ها رو خریداری کنن.

فوت کردن شمع های کیک تولد

شمع­های روشن و نورانی روی کیک هم نمادی از روشنایی خدای ماه به شمار می­رفت.
فلسفه ­ی روشن کردن شمع­های روی کیک و فوت کردنش، اعتقاد یونانیان بود که با این عمل آرزوهاشون به اطلاع خدایان میرسه و به آن آرزوها میرسند. در مورد شمع های کیک تولد این اعتقاد وجود داره که فرد باید آرزو کنه و با یک فوت، تمام شمع هارو خاموش کنه.
وقتی هم که آرزوهاش برآورده شد این راز رو به هیچ کس نگه! برای همینه که بیشتر موقع ها افراد چشماشونو میبندن وقتی میخوان شمع رو فوت کنن.
خاموش کردن شمع ها، از طرف دیگه نشون از تموم شدن سال های عمر هر شخصیه و شروع زندگی و مرحله جدیدی رو همراه با شادی و خوشحالی بعد از خاموش شدن شمع ها جشن میگیرن.

تاریخچه کیک در ایران

ایرانی ها درسته بعد از رومی ها و مصری ها شروع به کیک پزی و شیرینی پزی کردند اما از صدها سال پیش تا به امروز پختن کیک در بین ایرانی ها محبوب هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *