لوازم تولد, محصولات بهداشتی, میوه خشک, ویژه

تاریخچه شیرینی کوکی‌

تاریخچه شیرینی کوکی‌ از گذشته تا به امروز

شاید خیلی‌ها تصور کنند که کوکی یک شیرینی فرنگی است؛ اما جالب است بدانید که تاریخچه این شیرینی به کشور خودمان ایران برمی‌گردد.

اولین کوکی‌ها در قرن هفتم و با آغاز تولید شکر در ایران به وجود آمدند (در آن زمان ایران جزء اولین کشورهای تولید کننده شکر بود). بعدها با حمله مسلمانان به اسپانیا، در طول جنگ‌های صلیبی و توسعه تجارت ادویه‌جات، شکر از طریق دریای مدیترانه به اروپای شمالی نیز صادر شد. به دنبال گسترش شکر در اروپا، تکنیک‌ها و دستورالعمل‌های فارسی پخت کیک نیز در اروپا رواج یافت.

در آن زمان کوکی‌های ایرانی به سرعت در سراسر اروپا رواج یافتند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

در قرن چهاردهم محبوبیت کوکی‌ها در بین مردم اروپا به قدری زیاد بود که دستورالعمل‌های پخت کوکی در کتاب‌های آشپزی رنسانس نیز یافت می‌شد.

در قرن پانزدهم نیز اولین کتاب آشپزی با نام Goode Huswife ’s Jewel توسط توماس داوسون با یک دستورالعمل کوکی منتشر شد.

در قرن شانزدهم تا هفدهم، کیک‌های چایی در اروپا بسیار محبوب شدند. این کوکی‌های کره‌ای شبیه به کوکی‌های کلوچه‌ای امروزی بودند اما قند کمتری داشتند. آن‌ها به اندازه‌ی کوکی‌های سنتی شیرین نبودند ولی در عوض غنی‌تر و چرب‌تر بودند. در هلند به این کوکی‌ها koekje (به معنای کیک کوچک) گفته می‌شد. در اواخر قرن شانزدهم یک هلندی koekje را با خود به آمریکا آورد. بعد‌ها (در قرن هفدهم) کلمه koekje به مرور زمان به کوکی تبدیل شد. و این نام تا به امروز پا برجا مانده است.

کوکی - انواع کوکی - تاریخچه کوکی

قرن نوزدهم زمان انقلاب صنعتی بود.  به دلیل پیشرفتی که در آن زمان در حال رخ دادن بود، عوامل و وسایل پخت و پز مختلفی نیز در بازار ظاهر شدند و این فرصت فوق العاده‌ای برای نانوایان و قنادان بود. در آن زمان به واسطه‌ی پیشرفت‌های رخ داده در صنعت شیرینی پزی، کوکی‌ها نیز در شکل‌ها، اندازه‌ها و طعم‌های متنوعی تهیه می‌شدند.

امروزه نیز با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، دستور العمل‌های کوکی دستخوش تغییرات و بهبود‌هایی شده‌اند که آن‌ها را بسیار خوشمزه‌تر و اعتیادآور از گذشته کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *