آجیل, بستنی و فالوده, حلوا و خرما, خشکبار

فواید خشکبار برای سلامتی

خشکبار، یاد چه چیزی افتادی؟ راستش را بخواهی من یاد عید دیدنی و شب یلدا افتادم. همه افراد دور هم جمع می شوند و مادر خانه ظرف بزرگ آجیل و خشکبار را وسط می گذارد. شب های یلدا با آمدن آجیل ها و خشکبارها در خانه ما سوت شروع مسابقه زده می شود. خشکبارها متنوع ترین ماده غذایی هستند. کافی است در کنار مادربزرگ ها بشینی تا از خواص و فواید خشکبار برایت بگویند. در ادامه بیشتر درباره تنوع، فواید و خواص خشکبار صحبت خواهیم کرد.

خشکبار چیست؟

اگر فکر می کنید تنوع خشکبار تنها به آجیل ها منتهی می شود، اشتباه می کنید. خشکبار از دنیای متنوعی از محصولات را شامل می شود. آجیل ها فقط بخش کوچکی از خشکبارها هستند. به طور کلی با توجه به تعاریف موجود خشکبارها را در دو صورت می توان شناخت. خشکبارها در دو دسته میوه های خشک و مغزدانه ها تقسیم می شوند. تخمه، پسته، بادام زمینی و دیگر مغزها جزو خشکبار هستند. میوه های خشک در دسته دوم قرار دارد. دانه ها دسته دیگر از خشکبارها هستند. لطفا کمربندهای خود را ببندید؛ یک سفر به دنیای خشکبار خواهیم داشت!

فواید خشکبار

به طورکلی آجیل ها و خشکبارها سرشار از فیبر، چربی و پروتئین هستند. از دیگر خواص خشکبار چربی های اشباع نشده و همچنین چربی های اشباع نشده امگا 6 و امگا 3 است. خبر خوب! در یک مطالعه 33 نفری نشان داد، مصرف رژیم های غذایی حاوی آجیل بر افزایش وزن یا کاهش وزن تاثیری ندارد. از دیگر خواص خشکبارها وجود ویتامین و مواد معدنی از جمله منزیم و ویتامین E است.

عمر طولانی با مصرف آجیل و خشکبار

اگر می خواهید یک عمر طولانی داشته باشید، از همین الان شروع به خوردن آجیل کنید! مطالعات نشان می دهد که افرادی که آجیل می خورند، عمر طولانی تری نسبت به افرادی که نمی خورند، دارند. این می تواند به علت توانایی آن ها در کمک به جلوگیری از تعدادی از بیماری های مزمن باشد.

نحوه اضافه کردن خشکبارها به رژیم غذایی

دانه ها و میوه های خشک را به عنوان یک صبحانه سریع یا یک میان وعده در برنامه غذایی خود بگذارید. دانه ها را به صورت شربت میل کنید. دانه های خاکشیر، تخم شربتی و …. از دیگر دانه های خوراکی خشکبار هستند. بذرها و دانه ها را در رژیم غذایی می توان استفاده کرد. بذرها و جوانه ها را با تخم مرغ بپزید، بسیار خوشمزه است! یک طعم ایده عال را در زیر زبانتان حس خواهید کرد! جوانه گندم را در وعده های غذایی خود بگنجانید. روغن های گیاهی را جایگزین روغن های سرخ کردنی بکنید. ته چین ها با روغن های گیاهی طعم بی نظیری را می سازند. روغن های گیاهی مانند روغن گاو گاهی می تواند برای عده ای از افراد بوی خوشایندی نداشته باشد.

میوه های خشک را به جای چیپس و پفک به فرزندان خود دهید. شیرین کردن شربت و چای خود را به عهده ماده شیرینی مثل عسل بگذارید. آماده اید تا یک راه حل برای ترکیب چند خشکبار خوشمزه را به اشتراک بگذارم؟ بادام زمینی و گردو، کنجد و هر مغز دیگری که اطرافتان هست را برشته کنید. با شکلات آب شده مخلوط کنید و در قالب های قلبی شکل بریزید. روی شکلات های قلبی خود را با چیپس های رنگی تزیین کنید. بگذارید شکلات ها خودشان را بگیرند، طعم بی نظیری شکلات و آجیل ها حس می شود. این قلب های شکلاتی را به عشق خود دهید تا طولانی تر با یکدیگر زندگی کنید.

دنیای خشکبار

آیا گذر شما به خشکبار فروشی ها خورده است؟ عبور از کنار یک خشکبار فروشی کافی است تا عطر بی نظیر مغزها و محصولات طبیعی را حس کنید. وقتی وارد مغازه می شوی؛ با تنوعی از محصولات روبرو خواهی بود. تخمه ها، مغزها، دانه ها و محصولات و فراورده های طبیعی در خشکبار فروشی ها به چشم خواهد خورد. در ادامه مطلب با ما باشید. قرار است با تفکیک هر کدام از این موارد یک سفر هیجان زده به دنیای خشکبار داشته باشیم.

مغز دانه های جذاب

مغز دانه های در گروه خشکبارها قرار دارند. مغز دانه ها از تنوع زیادی در هر نقطه ایران برخوردار هستند. پسته، گردو، بادام هندی، فندق و بادام از خشکبار هستند. در ادامه به بررسی هر کدام از این مغز دانه های فوق العاده خواهیم پرداخت.

پسته

اگر گذرتان به کرمان و رفسنجان خورده باشد، امکان ندارد با این موجود سبز دوس داشتنی آشنا نشده باشید! درست حدس زدید منظورم پسته بود. این موجود سبز دوست داشتنی تنوع زیادی دارد. زمانی وارد یک خشکبار فروشی می شوید با پسته ممتاز، کله قوچی، احمد آقایی، خنجر دامغان و.. آشنا خواهید شد. در خرید پسته مواظب پسته های بسته باشید.

خواص پسته

با چند تا از فواید خشکبار جذابمون همراه من باشید:

1. پوست و برگ این درخت جذاب برای رفع درد و خارش مقعد مفید است.

2. از دیگر فواید خشکبار جذابمون خون سازی است. اگر با کم خونی دست وپنجه نرم می کنید، روزانه مقداری پسته بخورید.

3. می خواهید باهوش شوید؟ راحت است پسته بخورید! پسته می تواند مغز و ذهن را تقویت کند.

4. آرامش قلب و اعصاب خود را از پسته بخواهید! خوردن پسته معده را نیز تقویت می کند.

5. از اسهال خونی و معمولی رنج می برید؟ پسته بخورید! پسته به راحتی شما را درمان می کند.

منتظرچه هستنید؟ پسته را همین امروز بخرید.

بادام هندی

با مغز دیگری از دنیای خشکبار و آجیل آشنا شوید! بادام هندی با مغزی سبز در مناطق گرمسیری رشد می کند. این خشکبار خوشمزه در زمان برداشت با چاقو پوست آن را جدا می کنند و در زردچوبه می غلتانند، تا موارد مضر آن جدا شود.

خواص بادام هندی

1.یکی از فواید این خشکبار دارا بودن غلظت بالایی از مس است. مس یکی از اجزای لازم در بسیاری از آنزیم های بدن است. بادام هندی به کمک آنزیم های مسئول دفاع آنتی اکسیدانی می رود.

2.با این خشکبار گرمسیری به جنگ کم خونی بروید! مس موجود در بادام هندی در بدن از کم خونی و مشکلات مفصلی مانند آرتریت روماتوئید جلوگیری می کند.

3. از دیگر فواید خشکبار گرمسیری مفید بودن برای سلامتی استخوان ها است!

دانه ها و بذرها

بذرها و دانه ها معمولا مصرف می شوند. تخمه آفتابگردان، دانه کدو تنبل ، بذر کتان ، کنجد ، دانه خشخاش ، از جمله بذرهای مصرفی است. دانه ها می توانند به شما در تنظیم وزن کمک کنند. از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کند. دیابت را از شما دور کند. از همین امروز شروع به خوردن دانه ها کنید. درخانه دانه ندارید؟ با خرید دانه ها به غذاهای خود طعمی جدید اضافه کنید.

تخمه ها

یک کاسه تخمه برای تمدید اعصاب از گزینه های خوبی است. فوتبال دربی میان استقلال و پرسپولیس است. تلویزیون روشن است و جلوی آن دراز کشیده اید، برای برادرتان کری می خوانید! به نظرتان چه چیزی کم نیست؟ درست است یک ظرف تخمه از مواردی است که باید باشد. اصلا فوتبال مزه اش به همان تند تند خوردن و شلیک پوست های تخمه به زیر مبل ها است. به طور کلی تخمه ها شامل تخمه آفتاب گردان، کدو، هندوانه و… است. تخمه ها یکی از بارزترین خشکبارها هستند.

جو

دانه جو را می توان پودر کرد و به نان تبدیل کرد یا با تخم مرغ میل کرد. جو برای رفع تشنگی یک دانه مفید است. اگر یک مادر هستید، جو بخورید. جو برای افزایش شیر بسیار عالی است. جو خون جدیدی را برای شما می سازد. تسکین درد صفرا از دیگر فواید خشکبار جو به شمارمی رود.

ارزن

ارزن را با تخم مرغ روی آتش خوردید؟ بی نظیر است! حتما امتحان کنید. ارزن را به صورت سالاد هم می توان خورد. اگر چین و چروک نمی خواهید، ارزن را در برنامه غذایی روزانه خود بگذارید. از دیگر خواص خشکبار ارزن افزایش شیر مادر و کنترل دیابت و فشار خون است.

ذرت

ذرت دانه های زرد شکل مربعی که کنار هم نشستند. ذرت جزو خشکبارها است. ذرت، این خشکبار خوشمزه دوست دار چشم هاست! ذرت از فواید زیادی برخوردار است، در صنعت داروسازی از این خشکبار چشمی جذاب استفاده می شود. ذرت در طیف وسیعی از لوازم آرایشی نیز کاربرد دارد.

فواید ذرت

  1. از خواص این خشکبار می توان به رفع یبوست اشاره کرد.
  2. از سرطان می ترسید؟ این مکعب های زرد شکل را در برنامه غذایی خود بگذارید.
  3. این مکعب های زرد شکل صورت موضعی برای تسکین بیماری های پوستی در صنعت داروسازی استفاده می شود. بهتر است آنها را به طور معمول از بازار نخل تهیه کنید، زیرا حاوی وازلین است.

  • میوه های خشک

میوه های خشک از فصل تابستان می آیند، که جزو دسته خشکبارها هستند. زردآلوها و قیصی ها قاب می شوند. جلوی آفتاب خشک می شوند و در ظرف تنقلات ما جای می گیرند! در خشک کن، میوه تازه خود را بچینید، یک میوه خشک با تمام خواص یک میوه تازه را خواهید داشت. شما را نمی دانم اما من برای این میوه ها ی خشک می میرم! این میوه های خشک جایگزین خوشمزه ای به جای پفک و چیپس است. اجداد ما میوه خشک را به طور شانسی کشف کردند. می توانید تصور کنید که در اواخر شهریور در زیر نور آفتاب یک زردآلو خشک که در معرض آفتاب بوده برای رفع خستگی خورده اند. مزه شیرین و ملس آن باعث شده این کار تداوم داشته باشد. اگر به دنبال سالم زندگی کردن هستید از این میوه های خشک تهیه کنید!

نکانی برای خرید میوه های خشک

  1. میوه های خشک را به صورت فله ای از خشکبار فروشی ها تهیه کنید.
  2. سعی کنید میوه های خشک بدون قند تهیه کنید.
  3. میوه های خشک را در بهترین حالت و تازه ترین شکل تهیه کنید.
  4. برای نگهداری طولانی مدت بهتر است در کیسه یا پلاستیک محکمی در یخچال نگه دارید.

میوه های خشک را چگونه استفاده کنیم؟

در ابتدای صحبتم با شما گفتم چگونه خشکبار را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در این قسمت می خواهم به شما بگویم که میوه های خشک را در غذاهای خود استفاه کنید! بیایید چند راهکار برای استفاده این خشکبار در غذاهایتان برایتان بگویم.

  1. کشمش را به سالاد خود اضافه کنید.
  2. این خشکبار دم دار، کشمش، به عنوان یک طعم دهنده به بلغور خود اضافه کنید.
  3. زردآلو خشک را به خورشت ها اضافه کنید.
  4. به مرغ سوخاری آلو خشک اضافه کنید.
  5. انجیر خشک را روی برش های گلابی لایه لایه کنید؛ روی آن پنیر آبی بریزید.
  6. خرما را از وسط برش دهید و آن را با گردو یا بادام زمینی پر کنید.

فواید میوه خشک

  1. سلامت روده

میوه های خشک باعث سلامت دستگاه گوارش می شوند. تحقیقات قابل توجهی در مورد نقش میوه خشک در تنظیم عملکرد روده و حفظ سیستم گوارشی سالم انجام شده است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که آن ها همچنین به حفظ تعادل روده و سلامت روده بزرگ کمک می کنند.

  1. غنی از مواد مغذی

میوه های خشک همچنین مواد مغذی ضروری را فراهم می کنند، که در رژیم های غذایی امروزی کم است. از خواص خشکبار خشک می توان به وجود ویتامین A، کلسیم ، ویتامین K، آهن و مس اشاره کرد. بور، یک عنصر کمیاب قلمداد شده برای رشد و نگهداری استخوانها و مفاصل سالم مهم است.

  1. مدیریت وزن

میوه های خشک ممکن است به وزن بدن سالم کمک کنند. داده های جدید نشان می دهد که مصرف میوه خشک با وزن بالاتر بدن ارتباط ندارد. رژیم های غذایی حاوی میوه های خشک با شاخص توده بدنی (BMI) پایین تر، کاهش وزن و چاقی و بهبود کیفیت رژیم غذایی در ارتباط هستند.

خرما

خرما را به اسم رطب مضافتی نیز می شناسند. خرما را در ماه های رمضان زیاد می خوریم، بعد از افطار یا قبل از سحر کنار زلوبیا بامیه می نشیند. خرما جزو اولین میوه های خشک جهان است. رطوبت کم خرما آن را تبدیل به یکی از اولین میوه ها در دسته بندی خشکبارها کرده است. خرما نه تنها مزه شیرین آن را می توان چشید؛ بلکه با هسته آن می توان قهوه دم کرد! تعجب کردید؟ منم روز اول باور نکردم.

زمانی که به صرف یک فنجون قهوه خرما دعوت شدم، مهمان دوستم مریم بودم. مزه ای بین مزه قهوه ترک و نسکافه داشت! تصور کن چه مزه محشری را با دور انداختن تمام هسته های خرما از دست داده‌ای! پس شروع به گشتن میان سایت ها برای تهیه این قهوه معجزه آسا کردم. در آخر با کمک دوستم با خرید خرما هسته های آن را جدا کرده، خشک کردم . در آسیاب محل آنها را پودر کردم تا یک قهوه خانگی خرما داشته باشم. خرما محصولات دیگری مانند شیره خرما، شکلات خرمایی دارد.

خواص خرما

1. خرما رابطه مستقیمی با سلامت قلب دارد. فقط تعداد کمی خرما را در روز برای بهبود سلامت قلب خود بخورید. خرما نیز شامل ایزوفلاون است که شناخته شده برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی می باشد.

2. از دیگر فواید خشکبار مذکور می توان به تنظیم کلسترول اشاره کرد. خرما حتی برای افراد سالم می تواند بر میزان کلسترول و استرس اکسیداتیو تاثیر مثبتی داشته باشد.

3.خرما شش- هیچ از موز جلوست! چرا؟ چون غنی از آهن و فیبر بیشتری نسبت به موز است.

محصولات خرما از تنوع زیادی برخوردار است. خرما به صورت شیره، قهوه، شکلات و… استفاده می شود. شیره خرما با تخم مرغ یک املت بی نظیر می سازد.

زرد آلو خشک

زرد آلو یک میوه کوهستانی است در ارتفاعات رشد می کند و در ییلاق به ثمر می نشیند. این میوه شیرین و ملس دارای طبعی سرد و تر است. اگر زرد آلو شما شیرین است طبع گرمتری دارد. زرد آلوها را در فصل تابستان می توان از میوه و هسته های آن استفاده کرد. در فصل زمستان از میوه های خشک آن استفاده کرد. زرد آلو میوه ای برای تمام فصول سال است. این میوه را می توان در دسته میوه های خشک در گروه خشکبار طبقه بندی کرد.

خواص زرد آلو خشک

  • یکی از خواص زرد آلو فیبر موجود در آن است. فیبر محلول در زردآلو، حرکت روده را بهبود می بخشد که باعث دفع بهتر مدفوع می شود. علاوه بر این اسیدهای چرب را سریع تجزیه می کند که موجب بهبود هضم می شود. فیبر موجود در زردآلو یبوست و نفخ را درمان می کند.
  • زردآلو کالری و کربوهیدرات کاملا پایینی دارد، که برای دیابتی ها مفید است. می تواند بخشی از رژیم غذایی افراد دیابتی باشد، فیبر زردآلو می تواند سطح قند خون را تنظیم کند.
  • روغن زردآلو از هسته میوه استخراج می شود. به طور گسترده ای روغن آن در محصولات آرایشی و بهداشتی و به عنوان روغن ماساژ استفاده می شود. ادعا می شود که روغن زرد آلو به عنوان یک مرطوب کننده و در کاهش التهاب خوب عمل می کند.

کشمش

کشمش به‌عنوان یک خشکبار پر طرفدار شناخته می‌شود. کشمش را در ظرف آجیل و خشکبار کنار نخود می‌بینیم. کشمش در راستای میوه‌های خشک قرار می‌گیرد. کشمش در ایران و مصر در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، تولید شده بود. در روم به‌عنوان جایزه برای افرادی که محل‌های عبادت را تزیین می‌کردند و برای برندگان مسابقات ورزشی استفاده می‌شد. کشاورزان در سراسر ایران از گونه‌های مختلف انگور و با روش‌های گوناگون انواع زیادی کشمش تولید می‌کنند که در آشپزی و آجیل کاربرد دارد.

خواص کشمش

خواص خشکبار کشمش بسیار فراوان است. کشمش سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. در کشمش آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه B را به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید. کشمش دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید فیبر موجود درکشمش برای جلوگیری از سرطان کواون بسیار عالی است. کشمش از رشد غیرمعمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند. از خواص خشکبار کشمش به کنترل قند خون می‌توان اشاره کرد. این یک خبر خوب برای دیابتی‌ها است.

به‌جای قند و شکر از کشمش استفاده کنید. همچنین کشمش برای درمان بی‌نظمی معده و یبوست مفید است. کشمش بدن را تقویت می‌کند و دهان را خوشبو می‌کند. متخصصان تغذیه معتقدند چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده می‌کند. آنها توصیه می‌کنند برای فرار از آلزایمر کشمش بخورید. همچنین فیبر زیاد در کشمش به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند. مصرف کشمش به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان‌ها مفید است. با خوردن مشتی کشمش با پوکی‌استخوان خداحافظی کنید. همچنین کشمش برای پوست و مو عالی است. فواید کشمش بسیار زیاد است.

متفرقه های خشکبار

در خشکبار فروشی ها اصولا موارد دیگه ای می فروشند! پس بیایید خودمان را به تعریف ها محدود نکنیم! اگر به یک خشکبار فروشی سر بزنید موارد مثل کشک، عسل و دیگر خوراکی های خوشمزه به چشم می خورد. در این سفر با چند تا از آن ها آشنا خواهیم شد.

  • ارده

از رماتیسم رنج می برید؟ ارده بخورید. ارده از کنجد به دست می آید. در رنگهای سفید و سیاه میز صبحانه شما را تکمیل می کند. ارده را با عسل بخورید یا در ترکیب پنکیک صبحانه خود بریزید. ترکیب عسل و ارده برای افرادی که غذاهایی با طبع گرم می خورند، یک ایده عالی است. از دیگر فواید خشکبار ارده خاصیت اسید فولیک آن است. برای افرادی که فقر آهن دارند، گزینه عالی است. علاوه بر صبحانه برای عصر یک کیک ارده خوشمزه درست کنید. کاپ کیک های ارده ای خود را با خرید ارده همین الان شروع کنید.

  • کشک

مگر می شود وارد خشک بار فروشی شوی و به کیسه کشک ها ناخونک نزنی؟ این بخش مورد علاقه من در تمام این مقاله است. کشک یک دایره سفید رنگ با طعم ملس، شور و شیرین که می تواند شما را مجبور به هر کاری کند. این دایره دوست داشتنی طعم بهشت می دهد. زمانی که تازه است تنها چشیدن مزه آن می تواند شما را دیوانه کند. کشک یکی از فراورده های لبنبی است. از فواید خشکبار ملس خوشمزمون داشتن اسید‌های آلی است. این خشکبار ملس ضدعفونی کننده دستگاه هاضمه (معده، روده کوچک و روده بزرگ) است. همچنین به عنوان یک غذای نفاخ و هم آورنده و سفت کننده روده محسوب می‌شود به همین علت برای هضم راحت آن از نعنای خشک استفاده می‌شود. خرید کشک محلی تازه هر ساله در فصل تابستان آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *